De 5 børnetyper
-Særligt sensitive børn
Mange er bekendt med den beskrivelse af de 4 sensitive børnetyper, som man kan læse om på Lise og Martin Augusts hjemmeside.
Beskrivelsen er meget brugbar, men der er også en anden beskrivelse som jeg sætter stor pris på. Det er en beskrivelse af 5 børnetyper, som er udarbejdet af Anette Bitten Christensen, som har hjemmesiden Nutidens børn og unge.
Anette har selv udarbejdet beskrivelsen på baggrund af sin erfaring med særligt sensitive børn.
Indlægget her er bragt i følge aftale med Anette.
Skal vi tale om kasser?
Som Anette selv påpeger på sin hjemmeside, så er det ikke fordi det er vigtigt for Anette at “putte børn i kasser”, at hun har lavet beskrivelse af de 5 børnetyper, – men fordi det kan hjælpe forældre til at få overblik og klarhed over, hvordan den særlige sensitivitet viser sig hos netop deres barn.
Det særligt sensitive træk kan komme til udtryk på mange forskellige måder og der er efterhånden en hel del tilgængelig viden om enmet. Det kan gøre det ekstra svært, som forælder, at navigere og finde “hoved og hale” i barnets særlige træk og måder at reagere på. Og så kan “kasser” faktisk være rigtig gode, -også selvom de ikke passer 100 % på ens barn. Derfor er det rigtig vigtigt, for mig, at dele Annettes beskrivelse med dig. For jeg ved at beskrivelserne, for mange forældre, kan være en stor hjælp til at sætte ord på barnets træk.
Kassen er ikke så vigtig
Nogle forældre vil opleve at deres barn ikke passer præcis på den ene af typerne, men indeholder lidt fra flere typer. Nogle forældre vil opleve at barnet passer præcis på en af beskrivelserne. Det ene er ikke mere rigtig end det andet. Disse beskrivelser er blot ment til at hjælpe forældre til at gennemskue netop deres barns måde at være, – og reagere på.
De 5 typer
Herunder vil jeg gennemgå nogle af de træk, som Anette nævner under hver “type”.
Det “fysisk” sensitive barn
- Er meget kropsligt orienteret. Kan have en tendens til mavepine/hovedpine når verden bliver for kaotisk
- Klager over tøj, der kradser. Reagerer ofte med modstand og frustration mod at tage overtøj på
- Reagerer på fysiske ændringer, fx lugte og udseende
- Kan være følsom over for lyde og stærkt lys
- Kan være ekstra følsom over for fysisk smerte, både deres egen og andres. Reagerer ofte over for mad. Nægter at smage/spise ny mad eller bestemte ting
- Kan have et følsomt immunsystem, eksem, allagier mv.
- Fysisk stærke, hvilket bl.a. kan komme til udtryk ved vredesudbrud
- Meget fysisk reagerende, fx ved kram, knus – vil ofte være tæt på fysisk, når de vil have kontakt
Det “sociale” sensitive barn
- Foretrækker ofte små grupper af andre “som dem selv”
- Kan have svært ved at sætter grænser i forhold til andre børn
- Leger ofte enten “opad” eller “nedad”
- Har ofte andre interesser end jævnaldrende
- Bryder sig ikke om at være sammen med børn eller voksne der behandler andre dårligt. Stor retfærdighedssans
- Er ofte ikke glad for holdsport. Foretrækker individuelle sportgrene eller musik. Kreative med deres hænder
- Er tit glad for at fordybe sig i kreative ting som fx, tegning, maling og teater. Kan godt lide rollespil og computerspil der kalder på stategi, analyse og fantasi. Foretrækker at gøre tingene på deres egen måde
- Bryder sig ikke om at konkurrerer med andre, men gerne med sig selv
- Tænker på andre og fælleskabet, før sig selv. Tager gerne ansvar
- Vil meget gerne samarbejde når de mødes med anerkendelse
-
Det “følelsesmæssige”sensitive barn
- Kan have “store” følelser og frusteres forholdsvis let
- Kan fylde meget i familien. Kan nogle gange have let til tårer og deres verden bryder let sammen
- Kan bekymre sig meget og har brug for hjælp til at få tankerne “parkeret”
- Bryder sig ikke om overraskelser. Skal forberedes. Har brug for trygge rammer og forudsigelighed
- Kan have svært ved fx farvelsituationer
- Fungerer ikke med skæld ud og hårde irettesættelser. Har brug for at blive korigeret på en blid og nænsom måde
- Kan blive meget påvirket af uretfærdigheder, uansvarlighed og des lige
- Føler ting meget dybt
- Nogle af disse børn kan have svært ved at finde ro ved sengetid. Har brug for at reflekterer over dagen
- Kan være meget reflekterende og gode til at sætte ord på oplevelser, iagtagelser, følelser osv. Brug for at deres følelser anerkendes
- Opfattes let som tilbageholdende og genert fremfor iagtagende, som det reelt er
- Nogle af disse børn kan mærke hvordan andre har det, – og kan derfor have den udfordring, at de har svært ved at skelne egne følelser fra andres. Har brug for voksne der melder klart ud at de tager hånd om situationen
- Kan blive meget påvirket af ting i fx tv, hvor de ser børn eller dyr der har det dårligt. Kan have svært ved at slippe det igen og har brug for at der handles på det sete, fx med en donation
Det “filosofiske” sensitive barn
- Stiller dybe og store spørgsmål og har brug for forklaringer
- Kan have brug for at snakke omkring sengetid, hvor dybe tanker har tendens til at dukke op
- Bruger meget store ord, deres alder taget i betragtning, når de taler om følelser
- Kan sætte ord på andres følelser
- Meget intuitive. Kan “se igennem” folk og gennemskue fx følelser som personen selv, endnu ikke er bevidst omkring
- Moden og ansvarbevidst. Ofte forud for sine jævnaldrende. God fantasi og forestillingsevne
- Taler om sine drømme
- Har meget fokus på fællesskabet
- Er meget retfærdighedssøgende
- Foretrækker ligeværdighed. Har en intelligent form for humor
- Kan være udtalt selvkritisk
- Ofte bliver de fagligt ikke udfordret nok, i forhold til deres interesseområder og kan begynde at underpræstere.- Også pga misundelse fra andre elever
Det “temperamentsfulde” sensitive barn:
- Fylder meget i familien
- Har en meget stærk vilje. Har det svært med at få et nej. Kan virke besværlige og konfronterende. Vil gerne bestemme. Synes de har bedre fantasi/større overblik end andre, fx i lege
- Kan være manipulerende for at få deres vilje igennem, både overfor børn og voksne
- God til at argumentere og kommunikerer generelt
- Kan være meget insisterende
- Har brug for hjælp til at komme i ro
- Har meget lav stresstolerance og frusteres nemt. Har brug for trygge og velkendte rammer
- Har brug for hjælp til at sætte ord på og forstå deres følelser
- Kan opleve depressive tanker og komme med meget negative og dystre udmeldinger
- Kan have voldsomme destruktive udbrud med black- outs,- og skal hjælpes i ro
- Opfatter ofte ting som meget sort/hvide
- Elsker og hader “dybt”
- Føler sig let dumme, hvis de har lavet en fejl
- Kan opleve præstationsangst
- Hvis de møder modstand og ikke bliver forstået, kan det påvirke deres selvtillid og selvværdsfølelse meget
- Kan lukke sig inde i sig selv og føle sig meget alene
- Kan reagere på andres jalousi eller misundelse ved at underpræstere
- Fungerer ofte godt med ansvar og valgmuligheder
- Er glad for at omgås dyr, fordi de føler sig lige med dem. Dyr har aldrig travlt og er gode til at trøste
- Er både meget robuste men også meget sårbare
- Har, i særlig grad, brug for tydelige rollemodeller, – og masser af tid, ro og omsorg, nærhed og kærlige ord fra forældrene.
Jeg håber Anettes beskrivelser, kan være en hjælp.
Anette Bitten Christensen står bag “Nutidens børn og unge”. Anette rådgiver forældre, institutioner og holder foredrag. Du kan se Anettes hjemmeside og de originale beskrivelser her.
2 kommentarer til Nutidens børn og unge – De 5 børnetyper